تبلیغات
G O D - G A M E
پروفایل مدیر

سلام، من وبلاگ GOD - GAME رو برای دانلود بهترین و پرطرفدار ترین بازی های دنیا ایجاد كردم
البته خب این یه وبلاگه و معمولا برای لینك های دانلود مستقیم (direct link) باید از سایت ها و منابع معتبر برداشت...
اما من همه ی سعیمو میكنم تا این منابع كاملا معتبر باشن و قطعا منبع مربوط به مطلب در پایین مطالب ذكر میشه...
امیدوارم خوشتون بیاد.
G O D - G A M E
کدهای اختصاصی
لینک دوستان
نظر سنجی
    شما کدام بازی را بیشتر می پسندید؟؟؟



آمار سایت
    بازدیدهای امروز : نفر
    بازدیدهای دیروز : نفر
    كل بازدیدها : نفر
    بازدید این ماه : نفر
    بازدید ماه قبل : نفر
    تعداد نویسندگان : عدد
    كل مطالب : عدد
    آخرین بروز رسانی :

بلوک بالا

متن یا کد مورد نظر خودتون را اینجا قرار بدید.

نقد و بررسی و تاریخچه Driver

  • mamal enzo
  • دوشنبه 1 اسفند 1390 , 07:53 ب.ظ>
مسلماً یكی از زیباترین بازی های عرضه شده روی كنسول PSone بازی Driver بود كه در كشور ما هم طرفداران زیادی داشت. بازی ای كه یك سری استانداردهای جدید خلق كرد و بسیار ماندگار شد. حال به مناسبت عرضه Driver: San Francisco نگاهی به آن دوران و چگونه به وجود آمدن این IP می کنیم. Driver اولین بازی ای بود كه این موضوع را مطرح كرد كه چطور می شود یك بازی Sandbox ساخت؟ این موضوع بعدها نقش بزرگی در شكل گیری بازی Grand Theft Auto به صورت سه بعدی داشت. بدون شك Driver پدر این سبك بود و پر فروش ترین نسخه از سری Driver هم بود. تونی اوکدن (Tony Oakden) برنامه نویس ارشد بازی بود. او عاشق بازی ها بود و روزی تصمیم گرفت که بازی اختصاصی خود را بسازد.

پس از عرضه چند بازی كوچك و تمام كردن تحصیلات خود در دانشگاه، روی چند برنامه نرم افزاری كار كرد و در دهه 90 به Reflections Interactive پیوست تا ساخت بازی ای به نام Driver را آغاز كند. استودیوی Reflections Interactive در سال 1984 توسط مارتین ادمونسون (Martin Edmondson) تأسیس شد و با بازی هایی مثل Shadow of the Beast و Destruction Derby روی PlayStation معروف شد. وقتی تونی به تیم پیوست، 5 برنامه نویس برای PC، دو برنامه نویس برای PlayStation و یك تیم كوچك هنری روی Driver كار می كردند و تا وقتی كه بازی تمام شد، 25 نفر به طور كلی Driver را ساختند.


هر چند که در آن زمان تیم های بازیسازی بزرگ نبودند، ولی Driver پروژه بسیار بزرگی بود كه 25 نفر واقعاً تیم كوچكی در مقابل آن بود. تونی می گوید كه ریشه شكل گیری Driver به مارتین ادمونسون موئسس شركت برمی گردد كه عاشق ماشین های كلاسیك و فیلم هایی است كه تعقیب و گریز ماشینی در آن ها وجود دارد. او می گوید: "فكر می كنم مارتین بازی ای می خواست كه حس تعقیب و گریز ماشین ها را در فیلم های دهه 70 داشته باشد. موضوع دیگر این بود كه ما می خواستیم بازیكن قادر باشد در دنیایی كاملاً سه بعدی هر جا كه دوست داشت، برود. تا زمان عرضه Driver، بازی های مسابقه ای سه بعدی در مسیری كه بازیكن پیش می رفت خیلی محدودیت داشتند یا خیلی خطی بودند و یا همانند GTA از بالا نشان داده می شدند."

در كنار این ایده ناب، Reflections تصمیم گرفت كه داستان و طراحی مرحله هم به این دنیا اضافه كند. مأموریت هایی مثل ترساندن یك نفر با رانندگی دیوانه وار و یا دزدیدن ماشین پلیس و یا رساندن رئیس جمهور به یك مكان امن هم به بازی اضافه شدند. داستان بازی در مورد یك پلیس مخفی به نام تنر (Tanner) بود كه مأمور می شود تا وارد یك گروه خطرناك شود و خود را یك راننده حرفه ای جا بزند. مأموریت ها در چهار شهر بزرگ (میامی، سن فرانسیسكو، لوس آنجلس و نیویورك) اتفاق می افتاد. برای طراحی چنین شهرهایی، كارمندان شركت به شهرهای نام برده شده رفتند تا عكس هایی بگیرند که با استفاده از آن ها محیطی بسیار واقعی خلق كنند.

شهرها به طور كامل بازسازی شدند، به خصوص سن فرانسیسكو كه خیلی غنی تر از بقیه شهرها بود. فیلم های معروف دهه 70 مثل Starsky and Hutch ،Dukes Of Hazzard و The Blues Brothers نقش مهمی در شكل گیری Driver داشتند. شخصیت اول بازی، تنر آدم مرموزی است. سه بازی با محوریت او عرضه شده، ولی هنوز خیلی كم در مورد او می دانیم. تونی در مورد تنر می گوید: "من روی این موضوع كار نمی كردم، پس نمی توانم نظر خاصی بدهم، ولی فكر كنم Reflections شخصیتی می خواست كه خیلی شبیه به فیلم های دهه 70 باشد. پس آن ها تمام فیلم های آن زمان را مشاهده كردند و من فكر می كنم که تنر خیلی شبیه به گرت ادمونسون (Gareth Edmondson) كار شده، ولی مطمئن نیستم که این اتفاقی است یا از قصد."

تنر همیشه شخصیت اول Driver بود و همیشه در Cut-Sceneهای بازی او را می دیدیم. در Driver 2 او از ماشین پیاده می شد و نقش بیشتری در داستان داشت. اگر چه پیاده شدن از ماشین در آن زمان امكان پذیر بود، ولی آیا Reflections اصلاً این موضوع را برای Driver 1 در نظر داشت؟ تونی می گوید: "ما اصلاً این موضوع را برای Driver 1 در نظر نداشتیم. مشكلاتی هم در این زمینه وجود داشت، به خصوص اینكه دنیای بازی اصلاً برای پیاده رفتن طراحی نشده بود. بازی اول همیشه برای سبك رانندگی خلق شده بود." طرز رانندگی كردن و هندلینگ ماشین ها هم مانند فیلم های دهه 70 طراحی شده بود.

صدای جیغ لاستیك ها و پیچ های 90 درجه دود تولید می كرد و رد لاستیك به جا می ماند. یكی از بخش های جذاب بازی، Director Mode بود كه می توانستید در آن كارهای جالبی كه در بازی انجام داده اید را مشاهده كنید و همانند یك كارگردان فیلم خود را بسازید. واقعاً جالب بود كه سازندگان بخشی را طراحی كنند كه امروزه بیشتر بازی های هم سبك همچنان آن را نگه دارند. تونی می گوید: "فكر می كنم مارتین می خواست یك فیلم برای خودش درست كند. سیستم كارگردانی بازی این اجازه را به بازیكن می داد تا فیلم خود را بسازد و فكر می كنم این سیستم واقعاً خوب بود" ساخت Driver هجده ماه طول كشید و در این بین تیم با مشكلات زیادی مثل مشكل فریم ریت و خواندن Real-Time از روی CD در حینی كه بازیكن در طول شهر رانندگی می كرد و همچنین بخش Replay بازی روبرو بود.

Driver در ژوئن سال 1999 برای PlayStation عرضه شد و پس از آن در همان سال برای PC ،MAC و GBC هم آمد و به پر فروش ترین بازی Sony در آن زمان تبدیل شد. در حالیكه کنسول Sony در اواخر عمر خود بود، گرافیك Driver فوق العاده بود و شاید جالب باشد كه بدانید Driver اصلاً قرار نبود برای PlayStation عرضه شود. تونی در این مورد می گوید: "بازی در ابتدا برای PC ساخته شده بود و پس از 6 ماه، شركت تصمیم گرفت بازی را برای PlayStation هم عرضه كند. این تصمیم خیلی خوبی بود، چون فروش بازی های PS خیلی بهتر از PC بود، ولی از نظر تكنیكی تبدیل كردن كدها از PC به PS یك كابوس بود. PlayStation به نظر من كنسول سختی برای برنامه نویسی نیست، ولی در اواخر دهه 90 در مقابل PC كمی قدیمی بود."

البته بعضی مسائل منفی مثل درجه سختی بالا، Loadingهای طولانی، Draw Distance كوتاه هم در Driver وجود داشتند. تونی در مورد این مشكلات می گوید: "تعدادی باگ در بازی وجود داشت، ولی این موضوع را باید در نظر بگیرید كه این بازی در راستای توان PSone ساخته شده بود. بسیاری به ما می گفتند كه نمی توانید یك بازی "گردش آزاد" روی PSone بسازید. همیشه پیشروها چیزی جذاب و بزرگ خلق می كنند كه مشكلاتی هم دارد، مثل یك الماس نتراشیده." مرحله آخر بازی واقعاً یك كابوس بود. تونی در مورد این مرحله می گوید: "باید یك موضوعی را اعتراف كنم. من خودم هیچ وقت نتوانستم مرحله آخر بازی را تمام كنم!

من بازی را تا آن مرحله رفتم و نتوانستم از آن به بعد ادامه دهم و پایان بازی را از طریق فایل هایی كه داشتیم، دیدم. به یاد دارم كه سعی می كردیم سخت ترین حالت ممكن را در مرحله آخر به بازیكن بدهیم، ولی در همین حین اگر استراتژی درستی به كار می بردید، می توانستید آن مرحله را رد كنید. من دیدم که مارتین خیلی راحت این مرحله را رفت. برای بازی رانندگی كه به مهارت شما بستگی دارد، باید هر بار یك سری تكنیك های خاص به كار ببرید تا بتوانید مرحله را رد كنید. این مرحله هم به این شكل بود." پس از موفقیت Driver، نسخه دوم بازی هم عرضه شد كه قابلیت Co-Op و Split-Screen هم داشت و شما می توانستید با پای پیاده هم در شهر حركت كنید. بازی نهایت استفاده را از قدرت PSone كرد، ولی برخوردهای متفاوتی داشت.

بسیاری آن را ستودند و بعضی ها هم آن را یك افت نسبت به نسخه اول دانستند. تونی پس از این بازی Reflections را ترك كرد و با همسر خود به استرالیا مهاجرت كرد، ولی هنوز هم بازیسازی می كند. او روی Fallout كار كرده و نسخه PC بازی BioShock را هم در 2K Australia ساخته است. او همچنین یكی از رئیس های Subversive Games است. داستان Driver در سال 2004 ادامه یافت و پس از خریداری شدن این استودیو توسط Atari، آن ها بازی Driv3r را عرضه كرند. این بازی خیلی به GTA نگاه داشت و مراحل تیراندازی و راه رفتن آن هم بسیار زیاد بودند و موتور و قایق هم به آن اضافه شده بودند. این اولین نسخه از بازی بود كه می توانستید به افراد بی گناه هم شلیك كنید. این بازی از دید منتقدان بسیار كوبیده شد و مردم هم آن را نپسندیدند. در حالیكه بازی صحنه های به یاد ماندنی داشت، ولی باگ های فراوان، مبارزات و كنترل بد باعث مشكلات زیادی در بازی شد.

در حالیكه Driv3r به نظر پایان شومی برای این سری بود، ولی Ubisoft استودیوی Reflections را با رقمی بسیار بالا خریداری كرد و گرت ادمونسون، برادر مارتین ریاست آن را بر عهده گرفت و نام استودیو به Ubisoft Reflections تغییر كرد و از آن پس آن ها مشغول كار روی یك Driver جدید شدند. بازی بعدی Driver: Parallel Lines بود كه سعی شده بود بیشتر شبیه به نسخه اول كار شود و رانندگی ملاك اصلی آن بود. تنر دیگر شخصیت اصلی نبود و شخصیت جدیدی به نام TK اینبار قهرمان بازی بود. در Parallel Lines دیگر با چند شهر روبرو نبودیم و فقط یك شهر بزرگ وجود داشت. بخش Director Mode هم در كار نبود. بازی امتیازات بهتری نسبت به Driv3r گرفت و حتی یك Prequel به نام Driver '76 هم برای PSP عرضه شد كه با همكاری Sumo Digital ساخته شده بود. امروزه سری Driver هنوز زنده است و هنوز هم Reflections روی آن كار می كنند. نسخه جدید بازی كه برای PS3 و Xbox 360 برنامه ریزی شده بود، ابتدا در سال 2006 شایعاتی حول محور آن شكل گرفت. سه سال بعد، بسیاری فكر كردند كه بازی كنسل شده، ولی این طور نبود و ما امسال Driver: San Francisco را می بینیم. اینبار Reflections به طور كلی قصد دارد به نسخه اول بازگردد و فقط بازی را در مورد رانندگی بسازد. بخش Director Mode به بازی بازگشته و نظر منتقدان و مردم در مورد بازی بسیار مثبت بوده است.




طبقه بندی: نقد و بررسی بازی ها،
برچسب ها: نقد و بررسی، نقد بازی درایور، تاریخچه درایور،

بلوک پایین

متن یا کد مورد نظر خودتون رو اینجا قرار بدید